Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
code goed opdrachtgeverschap zzp

Code Goed Opdrachtgeverschap. Wat mag je verwachten als ZZP?

werken als zzp'er Oct 12, 2021

Zzp'ers in de zorg werken voor allerlei soorten opdrachtgevers, zoals particuliere cliënten, ziekenhuizen, gemeentes of particuliere woonvoorzieningen. En iedere opdrachtgever werkt weer op een andere manier. Maar wat maakt een goede opdrachtgever? ABU, vertegenwoordiger van uitzend- en flexbureaus en Zzp brancheorganisatie PZO hebben in de Code Goed Opdrachtgeverschap beschreven waar opdrachtgevers aan moeten voldoen. Wat betekent dit voor zzp'ers in de zorg?

Waarom moest goed opdrachtgeverschap beschreven worden?

Het aantal zzp’ers blijft doorgroeien en steeds meer organisaties zijn aangewezen op de inzet van deze zelfstandigen. Zo ook in de zorg. Binnen deze sector wordt het aantal zelfstandigen op dit moment geschat op zo’n 30.000. Daarmee neemt de groep een belangrijk deel van de arbeidsmarkt in.

Niet alle organisaties die gebruik maken van een flexibele schil snappen wat het verschil is tussen een flexmedewerker in dienst en een zzp’er. Het is dan ook niet altijd onwelwillendheid, maar soms ook vooral onbekendheid met het fenomeen zzp’er dat ervoor zorgt dat de relatie opdrachtgever – opdrachtnemer niet heel gezond is.

Voorlichting over hoe je je als opdrachtgever op dient te stellen is daarbij van belang. Daarnaast is het ook goed als de opdrachtnemer, jij dus, zich goed bewust is van wat je in een relatie met een opdrachtgever mag verwachten.

1. Transparante en duidelijke afspraken

Het vastleggen van de wederzijdse verplichtingen in een duidelijke overeenkomst, vormt de basis van de afspraken tussen opdrachtgever en zzp’er. Dit is zowel van belang voor goed opdrachtgeverschap als opdrachtnemerschap.

Een overeenkomst hoeft niet, maar is wel een heel logische wijze van samenwerken met jouw opdrachtgever. Een duidelijke omschrijving over wat de opdracht precies is en onder welke voorwaarden hij uitgevoerd dient te worden, is hierbij van belang.

De wederzijdse verantwoordelijkheden dienen hierbij ook aan bod te komen. Het tarief, de risico’s, opzegtermijn, betalingstermijnen, evaluatiemomenten en of je de middelen en materialen van de opdrachtgever gebruikt dienen eveneens beschreven te zijn.

Hoelang duurt een opdracht?

De duur van de opdracht is een heel belangrijke en verdient een aparte vermelding. Dit omdat deze voor de beoordeling van het IB ondernemerschap van belang is.

Een afgebakende, goed beschreven en concrete opdracht werkt op meerdere manieren in jouw voordeel.

Opdrachten voor onbepaalde tijd en met containerbegrippen als ‘verleent zorg’ in de opdracht komen erg dicht in de buurt van werkgeverschap, zo vindt de Belastingdienst.

Beschrijf dus op heldere wijze wat je gaat doen en voor welke periode.

Lees ook: Periode opdracht voor zzp'ers in de zorg. Wat zijn de mogelijkheden?

2. Open en effectieve communicatie maakt goed opdrachtgeverschap

Voor beide partijen is een goede dialoog ongelooflijk belangrijk zou je zeggen. In de praktijk echter zijn er opdrachtgevers die liever niet uitgebreid in gesprek gaan over de precieze uitvoering van de opdracht. En – laten we eerlijk zijn – treffen we ook zzp’ers die het op zijn beloop laten.

Wat zegt de Code Goed Opdrachtgeverschap?

De Code Goed Opdrachtgeverschap stelt dat iedere opdrachtnemer een persoonlijk aanspreekpunt heeft voor vragen, opmerkingen of klachten bij de opdrachtgever.

Je moet kunnen communiceren over de opdracht, het verloop ervan en eventuele bijzonderheden. Als zzp’er dien je pro-actief te vragen naar bijzonderheden die gelden.

Daarnaast is de opdrachtgever verplicht om de opdrachtnemer goed te informeren over eventuele kwetsbare bijzonderheden van de opdracht. Is de omgeving waar de opdracht vervult moet worden veilig? Zijn er op het vlak van de handelingen die moeten worden verricht bijzondere kwalificaties nodig?

Een goed gesprek over de do’s en dont’s is om die reden punt 2 van de Code Goed Opdrachtgeverschap.

3. Zorgvuldig omgaan met zakelijke belangen

De opdrachtgever heeft met de inzet van de zzp’er de beschikking over nogal wat kwetsbare informatie.

Op het vlak van privacy en persoonsgegevens bijvoorbeeld. Hier dient een opdrachtgever op een zorgvuldige wijze mee om te gaan. Maar ook op het vlak van professioneel handelen door de opdrachtnemer, heeft de opdrachtgever nogal wat macht.

De opdrachtgever dient zich op een professionele wijze te gedragen voor zover het aankomt op de belangen van de opdrachtnemer.

Zorgvuldig omgaan met informatie over de opdrachtnemer en een correcte wijze van communiceren over de kwaliteiten van de opdrachtnemer is hierbij van belang.

Het belemmeren van de persoonlijke ontwikkeling van de opdrachtnemer mag wat de opstellers van deze Code Goed Opdrachtgeverschap, niet plaats vinden.

4. Gelijkwaardig ondernemerschap

Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn beiden ondernemers. Vanuit dat perspectief zijn zij gelijkwaardig. Handelen op basis van wederzijds respect, vertrouwen en gelijkwaardigheid hoort hierbij.

Als volwaardige businesspartners is het logisch dat de opdrachtnemer meerdere opdrachtgevers heeft. Een zwaar concurrentiebeding hoort daar niet bij.

Aan de andere kant mag de opdrachtgever verwachten dat hij te maken heeft met een zelfstandig ondernemer. Het nakomen van afspraken, het op orde hebben van de administratie en een verzekering tegen beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheid in de context van de opdracht horen hierbij. Meer informatie over het ontstaan van de Code Goed Opdrachtgeverschap lees je op de website van PZO. 

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg