Gratis webinars
Word direct abonnee
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Dezelfde opdrachtgever via twee

Dezelfde opdrachtgever via twee verschillende bemiddelaars. Wat nu?

werken als zzp'er Sep 02, 2022

Het werken voor dezelfde opdrachtgever via twee verschillende bemiddelaars kan problemen opleveren. Zeker als je bij één of beide bureaus een concurrentie- of relatiebeding hebt getekend. Een praktijkvoorbeeld. 

Praktijkvoorbeeld

Een verpleegkundige krijgt via diverse bemiddelende bureaus werk aangeboden bij opdrachtgevers. Dit komt omdat zij gelijktijdig bij verschillende bureaus ingeschreven staat. Met alle bureaus heeft de verpleegkundige bemiddelingsovereenkomsten getekend. Tijdens de zomerdrukte accepteert de zzp verpleegkundige een aantal opdrachten voor één en dezelfde zorgorganisatie. Deze opdrachten zijn losse diensten, die via twee verschillende bemiddelingsbureaus zijn aangeboden. Hierdoor werkt de verpleegkundige losse diensten voor dezelfde zorgorganisatie, maar via twee verschillende bureaus. Met beide bureaus heeft de verpleegkundige een overeenkomst waar een relatiebeding in staat. Dat wil zeggen dat het niet toegestaan is om via een ander bureau te werken. Toch werkt ze via twee bureaus bij dezelfde opdrachtgever. Wat nu?

Eenmaal getekend, is de overeenkomst geldig

Zeker als er veel opdrachten ingevuld kunnen worden en het werk lonkt, is het logisch dat je misschien niet al te veel tijd besteed aan de bemiddelingsovereenkomst met het bureau. Toch is het goed lezen van de bemiddelingsovereenkomst wel heel belangrijk. Als je deze namelijk tekent, dan is de overeenkomst geldig en kan het bureau je houden aan de afspraken die erin staan. Zakelijk gezien mag je alles van elkaar vragen, zolang de ander er maar voor tekent. Ook een concurrentie- of een relatiebeding is dus toegestaan. In het praktijkvoorbeeld van de verpleegkundige die via twee bureaus bij dezelfde organisatie werkzaam is, is zij dus in overtreding van beide overeenkomsten. Ze is namelijk ook via een ander bureau bij dezelfde opdrachtgever aan de slag.

Dezelfde opdrachtgever via twee verschillende bemiddelaars. Wat nu?

De verpleegkundige in dit voorbeeld zit in een onmogelijke situatie, zo lijkt het. Het is onverstandig geweest om via beide bemiddelaars aan de slag te gaan bij dezelfde opdrachtgever. Toch kan zij de situatie met een open houding en reflectie kantelen. Ze stelt vast dat het niet handig geweest is dat zij via twee bureaus diensten bij dezelfde organisatie heeft geaccepteerd. De verpleegkundige wil de situatie oplossen en schakelt ons in. Welke vragen hebben wij de verpleegkundige gesteld?

Met welk bureau had je als eerste een overeenkomst?

Deze eerste overeenkomst maakt het onmogelijk om op een andere manier een dienst te accepteren bij dezelfde opdrachtgever. Dat is wel gebeurd en had niet mogen gebeuren. De verpleegkundige kan de situatie open communiceren naar het tweede bureau dat later betrokken raakte. Daarnaast kan zij ook het eerste bureau op de hoogte stellen van de fout. De verpleegkundige in dit voorbeeld had de diensten via het tweede bureau voor deze zorgorganisatie niet mogen accepteren. Ze kan wel werken via een andere bemiddelaar, maar niet voor dezelfde zorgorganisatie.

Via welk bureau werkte je voor het eerst voor deze zorgorganisatie?

Het is ook mogelijk dat het bureau dat als tweede betrokken raakte, als eerste de zorgorganisatie als klant aanbood. In dat geval is het relatiebeding van toepassing bij het tweede bureau. Zij waren immers de eerste die deze organisatie aan de verpleegkundige voorstelde. Komt vervolgens een ander bureau met dezelfde opdrachtgever aanzetten, dan is het niet meer toegestaan om voor deze zorgorganisatie te werken via dat bureau. Ook niet als de bemiddelingsovereenkomst al langer loopt. De zorgorganisatie hoort namelijk bij 'bemiddelaar 2' en de zzp verpleegkundige kan de dienst dus niet meer accepteren via bemiddelaar 1.

Let op welke opdrachtgever je via welk bureau hebt lopen

In samenwerking met ZZP-erindezorg.nl heeft de verpleegkundige in dit voorbeeld de fout in samenwerking met beide bureaus kunnen corrigeren. Voor deze ene zorgorganisatie werkt de verpleegkundige alleen via het bureau dat als eerste deze opdrachtgever koppelde. Het is belangrijk dat je als zzp'er in de zorg oplet welke opdrachtgever je via welk bemiddelingsbureau hebt lopen. Zeker als je voor een relatie of concurrentiebeding hebt getekend, kan dit problemen veroorzaken. Wil je ook onderdeel uitmaken van ons netwerk aan zzp'ers in de zorg? Sluit je dan aan via een abonnement

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp-ers in de zorg al? Klik hieronder!
Wtza abonnement voor zzp-ers in de zorg