Gratis webinars
Word direct abonnee
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
eHerkenning aanvragen als zzp'er

eHerkenning aanvragen als zzp'er in de zorg. Hoe doe je dat?

zorgaanbieder Jan 06, 2022

 Wil je starten als zzp'er in de zorg? Dan moet je naast een KvK inschrijving, ook over een eHerkenning beschikken om je bij het Zorgaanbiedersportaal (LRZaaan te kunnen melden. In dit artikel gaan we in op de aanvraag van eHerkenning, zodat jij jezelf kunt inschrijven als zzp'er in de zorg. eHerkenning aanvragen als zzp'er in de zorg. Hoe doe je dat?

Wat is er aan de hand?

  • ZZP'ers in de zorg waren gewend dat zij zich alleen in hoeven te schrijven bij de KvK;
  • Daar is door de Wtza een verplichte inschrijving op het Zorgaanbiedersportaal bijgekomen;
  • Zonder inschrijving op het Zorgaanbiedersportaal mag je niet starten met zorg verlenen;
  • Inschrijven op het Zorgaanbiedersportaal kan alleen via een inlog van eHerkenning;
  • Dit is een nieuwe eis en is in december 2021 ingegaan;
  • De Wtza dwingt je om te bevestigen dat je de kwaliteitswet Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz) zal volgen;
  • In dit artikel gaan we in op hoe je een eHerkenning aan kunt vragen.

Lees ook: eHerkenning nodig bij inschrijving als zzp'er in de zorg

Waar heb jij eHerkenning voor nodig?

Als jij jezelf in wil schrijven als zzp'er in de zorg dan heb je jezelf bij twee registers aan te melden.

Om jezelf in te kunnen schrijven bij het Zorgaanbiedersportaal heb je een digitale sleutel nodig. Deze digitale sleutel heet eHerkenning.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een soort DigiD, maar dan voor bedrijven. Het is een digitale sleutel die jou in staat stelt om in te loggen bij sites van de overheid. Doordat je eerst zo'n digitale sleutel aan moet vragen, wordt er een check vooraf gedaan op wie jij bent. Na die check wordt er een eHerkenning verstrekt aan jou als zzp'er in de zorg en krijg jij een persoonlijke inlogcode waarmee jij in beveiligde zakelijke websites van de overheid in kunt loggen. Via de eHerkenning inlogcode kun je bij meer dan 400 organisaties inloggen. Om eHerkenning aan te kunnen vragen, moet je werkzaam zijn voor een bedrijf dat ingeschreven staat in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel). Bij zzp'ers in de zorg ben je zelf het bedrijf waar je voor werkt. eHerkenning heeft vier niveaus van betrouwbaarheid: eH2, eH2+, eH3 en eH4. Hoe hoger het niveau van beveiliging, hoe zwaarder de check op wie jij bent voordat je een inlog krijgt.

Welk niveau van betrouwbaarheid heb jij nodig als zzp'er in de zorg?

Hoe kun je eHerkenning aanvragen als zzp'er in de zorg? Als zzp'er in de zorg wil je jezelf in kunnen schrijven als zorgaanbieder binnen het Zorgaanbiedersportaal. Hiervoor is nodig dat je de vragenlijst van het CIBG doorloopt. Je kunt alleen inloggen in de vragenlijst via eHerkenning. Hierdoor wordt geborgd dat diegene die zich meldt, ook daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is. De inschrijving op het Zorgaanbiedersportaal kan daarmee niet door een ander gedaan worden dan de zzp'er zelf. Het beveiligingsniveau EH2+ (eIDAS: basis) is het niveau dat je aan moet vragen.

Waar kun je een aanvraag voor eHerkenning doen?

eHerkenning aanvragen als zzp'er in de zorg is goed te doen. Je bent het bedrijf dat de aanvraag doet én bent de 'medewerker' die geautoriseerd wordt om zaken online te regelen. Hierdoor kun je de aanvraag voor eHerkenning helemaal zelf afhandelen. Er zijn op dit moment zes leveranciers om jou een digitale sleutel voor eHerkenning aan te leveren. Allen bieden ze de EH2+ optie. Het is mogelijk dat er prijsverschillen zitten tussen de leveranciers. De kosten voor een EH2+ niveau eHerkenning liggen zo rond de € 20 per jaar.

Wat zijn de kenmerken van een EH2+ eHerkenning?

Met een EH2+ eHerkenning krijg je een zogenaamde 2-factorauthenticatie. Dat wil zeggen dat je inlogt doordat je iets weet en iets krijgt. Wat je weet is jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Via deze twee kun je inloggen op de site. Daarnaast moet je jouw inloggen bevestigen via een sms-code of pincode. De aanvraag procedure voor de EH2+ kan volledig online of deels online en deels offline (per post) verlopen. Via een kopie van een wettelijk identiteitsdocument wordt jouw identiteit vastgesteld. Jouw KvK registratie moet bevestigen dat jij tekenbevoegd bent om een aanvraag voor jezelf te kunnen doen.

Hoe bereid je je voor op een aanvraag eHerkenning?

Hoe kun je eHerkenning aanvragen als zzp'er in de zorg? Hieronder volgen een aantal stappen die je kunt nemen om aan jouw eHerkenning te komen.

  • Zorg voor een digitaal KvK uittreksel van minder dan 14 dagen oud;
  • Zorg voor een kopie ID-bewijs;
  • Kies een erkende leverancier;
  • Start het aanvraagproces. 

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp-ers in de zorg al? Klik hieronder!
Wtza abonnement voor zzp-ers in de zorg