Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Is het Wtza abonnement

Is het Wtza abonnement af te nemen zonder klachtenregeling?

abonnement wtza Nov 04, 2021

Het Wtza abonnement is een aantal dagen geleden van start gegaan en de eerste abonnees zijn een feit. Met het abonnement komen er uiteraard ook de eerste vragen binnen. Eén van de vragen luidt 'is het Wtza abonnement af te nemen zonder klachtenregeling?'.

Veel zzpers hebben al een klachtenregeling

Onderdeel van het Wtza abonnement is de klachtenregeling. In totaal heeft het abonnement vier onderdelen, waar de klachtenregeling er één van vormt. Veel zzpers in de zorg hebben al een klachtenregeling en daarmee kan het abonnement op dit onderdeel dubbelop zijn. Zeker als je al jaren naar volle tevredenheid een dienstverlener voor jouw klachtenregeling hebt, dan is het logisch dat zomaar afscheid nemen daarvan niet goed voelt. Dat is goed voor te stellen. De vraag of het Wtza abonnement af te nemen is zonder klachtenregeling, is dan ook goed voor te stellen. Hoe kijken we vanuit ZZP-erindezorg.nl hiernaar?

Alle informatie over de Wtza vindt je hier

Omgang met klachten is onderdeel van een kwaliteitssysteem

Ook al zien veel zzpers in de zorg de klachtenregeling al jaren als een apart product, dat hoort het eigenlijk niet te zijn. Goed omgaan met klachten hoort al vijf jaar onderdeel te zijn van een kwaliteitssysteem en niet als geïsoleerde dienst gezien te worden. Toch is de klachtenregeling voor zzp-ers al jaren als losse dienst te koop. Dit komt omdat dienstverleners voor de komst van de Wkkgz een klachtenregeling aanboden en dit ook na de komst van die wet zijn blijven doen. Voor 2016 was een losse klachtenregeling voldoende. Sinds 2016 is dat niet meer het geval. 

Aantal aanbieders losse klachtenregeling bleef groeien

De klachtenregeling als los product was voor de komst van de Wkkgz in 2016 logisch. Maar ook na de komst van de Wkkgz werd de klachtenregeling als losse dienst aangeboden. Sterker nog, er zijn alleen maar meer dienstverleners voor losse klachtenregelingen bijgekomen de laatste jaren. Toch is er met de Wkkgz in 2016 wel degelijk iets gewijzigd voor jou als zzper in de zorg. Omgang met klachten hoort namelijk sinds 2016 onderdeel te zijn van jouw kwaliteitssysteem. Een klachtenregeling is daarmee niet voldoende om te voldoen aan de Wkkgz. Nu de Wtza vanaf 2022 een feit is, worden zzpers geconfronteerd met het feit dat een losse klachtenregeling onvoldoende is, terwijl zij deze regeling wel apart hebben afgesloten.

Bij een kwaliteitssysteem hoort een klachtenregeling 

Een klachtenregeling is geen apart onderdeel, maar hoort onderdeel te zijn van een systeem waarin jij goed omgaat met kwaliteit. Dat is de bedoeling van de kwaliteitswet. Een klachtenregeling hoort dus altijd onderdeel te zijn van een breder kwaliteitssysteem. Aangezien ZZP-erindezorg.nl een kwaliteitssysteem aanbiedt, hoort daar een klachtenregeling bij, omdat íeder kwaliteitssysteem in de zorg goede omgang met klachten verlangd. ZZP-erindezorg.nl kan dus geen kwaliteitssysteem aanbieden zonder klachtenregeling. Dat zou het kwaliteitssysteem onvolledig maken. Het Wtza abonnement is dus niet af te nemen zonder klachtenregeling.

Betekent dit dat jij jouw abonnement klachtenregeling op moet zeggen?

Heb jij als zzper in de zorg een leverancier voor een klachtenregeling en past die goed bij je? Dan kun je deze zeker aanhouden. Alle documentatie van het basis kwaliteitssysteem van ZZP-erindezorg.nl is te downloaden en aan te passen. Het is dus aan jou welke documenten jij daarvan gebruikt. Gebruik je de materialen voor klachtvoorlichting en de klachtenregeling van ZZP-erindezorg.nl niet, dan is dat aan jou. Je hoeft dus zeker niet jouw abonnement met een klachtenregeling op te zeggen als je dat niet wil. Bij ZZP-erindezorg.nl heb je zelf de regie over hoe jij met kwaliteit omgaat en hoe je jouw systeem inricht. Een eigen klachtenregeling past daar prima bij als jij dat wilt. 

Betaal ik dan niet dubbelop?

Het Wtza abonnement is met € 10 per maand inclusief BTW een scherp geprijsd abonnement voor zzpers in de zorg. Als de klachtenregeling eruit zou worden gehaald, zou dat niet veel betekenen voor de prijs. Het prijsverschil zou zeker geen euro's per maand schelen, omdat een klachtenregeling aanbieden bij een groot aantal deelnemers niet veel hoeft te kosten. Dat komt omdat de zzper in de zorg niet vaak met klachten wordt geconfronteerd. Misschien is de klachtenregeling als dienst dus dubbelop voor jou, je hoeft niet direct jouw eigen klachtenregeling op te zeggen en je loopt niet veel geld mis. 

Met dit artikel hopen we uitgelegd te hebben waarom het Wtza abonnement niet af te nemen is zonder klachtenregeling. Heb je alsnog vragen? Stel ze gerust.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg