Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Klantgericht werken met het

Klantgericht werken met het oog op tekorten in de zorg

ib-ondernemer Jan 06, 2023

Klantgericht werken is vanzelfsprekend voor zzp'ers in de zorg. Omdat de tekorten de natuurlijke invalshoek van zorgverleners verstoren, is er iets extra's nodig. In dit artikel: wat is klantgericht werken? Welke aanpak draagt bij aan klantgericht werken met het oog op tekorten in de zorg.

Afstand tussen zorgvraag en zorgaanbod wordt groter

Inmiddels kent iedereen ze wel, die tekorten. Onvoldoende zorgverleners, ontoereikende vergoedingen van zorgverzekeraars, het gebrek aan verpleeghuisplaatsen en een groot gemis aan goed werkgeverschap in de zorg.  Samen  veroorzaken ze een grote kloof tussen zorgvragen en zorgaanbod. Zorgverleners moeten die afstand samen met hun cliënten zien te overbruggen. Hoe doen zorgverleners dat?  “Ik doe wat ik kan en probeer daar tevreden mee te zijn", zegt een zzp verpleegkundige. "Ik houd mijn werktijden niet meer bij om toch zoveel mogelijk te kunnen doen", zegt een ander. En een derde zzp 'er geeft aan dat zij er samen met cliënten altijd goed uitkomt. Hoe reageer jij op de kloof  tussen vraag en aanbod als zzp'er in de zorg en ben je daar tevreden mee?

Klantgericht werken en klantvriendelijkheid vullen elkaar aan

Deze begrippen worden te vaak door elkaar heen gehaald. Dat is niet gunstig. Klantgerichtheid is zorgbehoeften zien en kennen. Klantvriendelijkheid gaat over bejegening. Als je klantgericht werkt, geef je de zorg waar de cliënt behoefte aan heeft. Klantvriendelijk ben je als je luistert, geïnteresseerd bent, vragen stelt, geduldig bent de tijd neemt. Beide zijn even wezenlijk en vullen elkaar aan. Dat zie je ook terug in onderzoek. Dat laat zien dat cliënten zich vooral gehoord en gezien willen voelen. En als bepaalde zorgverlening niet beschikbaar is, zijn de meesten bereid om mee te denken over andere oplossingen. Klantgericht werken met het oog op de tekorten vraagt dus om een goede samenwerking van zorgverleners met cliënten en hun naasten.

Klantgerichtheid werken betekent ook..

Dat je je professionele grenzen aangeeft

Zorgverleners zeggen vaak automatisme ‘ja’ op vragen die ze krijgen. Dat is logisch, maar bij schaarste loop je het risico overvraging. Kies altijd voor opdrachten op basis van jouw vakbekwaamheid en beschikbaarheid. Jij bent je eigen baas en eindverantwoordelijk voor alle zorg die je geeft. Opdrachten kun jij als zzp'er aannemen en afwijzen. Je biedt duidelijkheid als je jouw professionele grenzen aangeeft. Duidelijkheid werkt altijd goed. Dat is ook klantvriendelijk.

Dat je werk maakt van luisteren naar opdrachtgevers en cliënten

De schaarste heeft ook gevolgen voor de gesprekken met cliënten. Die worden er niet altijd makkelijker op. Ga daarom na of je een goede luisteraar bent. Lukt het om, ondanks tijdgebrek, je aandacht bij een gesprek te houden? Durf je vragen te stellen als iets niet duidelijk is?  Krijg je het voor elkaar om grondig te onderzoeken wat de client nodig heeft, ook als er beperkte mogelijkheden zijn?  Als je twijfelt of dit allemaal lukt, maak dan werk van je luistervaardigheden .

Dat je stilstaat bij invloed van de tekorten op jouw keuzes

Wat is de invloed van de tekorten op jou? Wat denk je, voel je en welke keuzes maak je. Vraag je af of er het afgelopen jaar iets veranderd is. Onderzoek dat eens met andere zzp'ers in de zorg. Bespreek hoe zij zaken ervaren zoals het gebrek aan tijd, de gaten in het aanbod aan cliënten of een opdracht uitvoeren zoals afgesproken en zien dat er meer nodig is. Organiseer dan zelfreflectie.

Dat je zelf de regie houdt op je inzet én omzet

Directe invloed op de tekorten heb je niet. Je kunt wel zorgen dat je als zzp 'er in de zorg gebruik maakt van je eigen regie en jouw eigen  'ongeschreven regels'  toetst op haalbaarheid. Houd zo grip op je eigen zorgonderneming.

Wil je juist in deze tijd  werk maken van jouw onderneming, dan raden we je onze online-training aan. Het is een onderdeel van ons abonnement.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg