Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Leer van je werkervaringen

Leer van je werkervaringen en voldoe daarmee aan de wet

zorgaanbieder zorgprofessional Nov 30, 2021

Leer van je werkervaringen, want daar wordt je wijzer van. Niet alleen omdat je beter in je vak wordt, maar ook omdat je kan aantonen dat je bezig bent met leren en verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat je met het leren van werksituaties absoluut beter wordt in je vak. Het is wel belangrijk dat je dat regelmatig doet en een duidelijke aanpak gebruikt. In dit artikel: Hoe pak je het leren van je werkervaringen aan én hoe voldoe je ermee aan de wet. Leer van je werkervaringen en voldoe daarmee aan de wet.

Zie jij moeilijke, onverwachte zorgsituaties waar je van kunt leren?

In veel zorgsituaties zitten momenten waar iets aan de hand is. Wat doe je bijvoorbeeld als je te weinig tijd hebt voor de cliënt, maar deze wel iets nodig heeft? Als zzper heb je niet altijd iemand in de buurt die iets voor jou kan doen. Wanneer je dan niet helemaal tevreden bent, blijf je erover nadenken. Zie dat eens als een leersituatie om achteraf wat langer bij stil te staan. Wie weet wat je dan bedenkt. Natuurlijk leer je niet alleen van problemen, als iets heel goed ging is dat ook leerzaam. Het is ook nuttig om terug te kijken op fijne zorgmomenten van jezelf of van collega’s. Wat maakte dat iedereen tevreden was? Wil je er meer over lezen over leren van werkervaringen? In dit artikel lees je over leren van incidenten en hier in over leren van een complexe zorgsituatie.

Lees hier meer over het kwaliteitssysteem van ZZP-erindezorg.nl. 

Een fictieve casus van een zzper in de wijk. Wat valt jou op?

Lees deze casus eens door en kijk eens wat jou opvalt. Een wijkverpleegkundige zzper verzorgt een cliënt die ernstig ziek is. Mevrouw heeft borstkanker in een gevorderd stadium. De chemotherapie vermoeit haar lichamelijk en geestelijk. De prognoses over mogelijk herstel zijn niet hoopgevend. Mevrouw woont alleen met haar zoon sinds haar man drie jaar geleden is overleden bij een auto ongeluk. Helaas woont haar familie ver weg. Haar grootste zorg is haar zoon omdat hij veel spijbelt en niet praat met zijn moeder. Onlangs heeft de school een brief gestuurd met de waarschuwing dat ze een bezoek kan verwachten van de leerplichtambtenaar. Eigenlijk heeft ze geen energie voor gedoe met docenten en een leerplichtambtenaar. Voor de wijkverpleegkundige is het duidelijk dat mevrouw hierin vastloopt. De wijkverpleegkundige weet niet direct wat haar rol hier is. Zie jij hier een leersituatie in?

Om te leren van werksituaties heb je wat tijd en een aanpak nodig

Echt leren van je werk gaat het best als je het wat organiseert. Je werkervaringen spontaan uitwisselen is vaak niet genoeg om ervan te leren. Maar je kunt er wel stoom mee afblazen en dat heb je soms hard nodig.  Pas als je wil leren van je werkervaringen, heb je meer nodig. Om te beginnen heb je een gesprekspartner nodig. Je kunt met een collega in gesprek gaan, maar je kunt ook aan de slag met een leerbegeleider. Het maakt niet uit met wie je in gesprek gaat, je bepaalt altijd samen de aanpak van een gesprek. Als je weinig tijd hebt kun tijd besparen door online af te spreken. Beperk je afspraak ook  tot  bijvoorbeeld tot 45 minuten. Dan heb je een stok achter de deur hebt om snel te beginnen en kom je ook snel tot de kern. Maak tenslotte afspraken over de aanpak van het gesprek.

Voldoe via werksituaties aan de verplichting om te leren en verbeteren

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).  Je weet dan ook dat het de kwaliteitswet is, die ook voor zzp-ers in de zorg geldt. Deze wet schrijft voor dat je moet leren en verbeteren voor  goede kwaliteit van zorg. Dat doe je onder andere door te leren van je werkervaringen. In de handreiking over de Wkkgz voor zzpers vind je blz. 5 de verwachtingen.  Daarin staat dat je minimaal één keer per jaar reflecteert op de resultaten van je zorgverlening. Belangrijk daarbij is dat je de bespreking vastlegt en je conclusies en maatregelen om te verbeteren opschrijft. De IGJ wil  bij een eventueel bezoek in je kwaliteitssysteem kunnen zien dat je hebt gereflecteerd en verbeteringen hebt doorgevoerd.

Lees ook Maak gebruik van intervisie en leer van je werkervaringen

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg