Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Waarom moeten jouw luistervaardigheden

Waarom moeten jouw luistervaardigheden verbeteren?

zorgprofessional Nov 22, 2022

‘Luister meer en stel je oordeel uit’, is de boodschap van de overheid aan zorgverleners. Daarmee stijgt de vaardigheid om goed te luisteren in waarde. Wat heeft dat te maken met het huidige beleid voor de zorg? Wat zeggen cliënten over luisterende zorgverleners en heeft jouw luistervaardigheid een boost nodig?

De luistervaardigheid van zorgverleners helpt bij bezuinigingen

De zorg moet veranderen, weten we. Daarvoor worden steeds twee redenen naar voren gebracht. Ten eerste zijn er te veel ouderen, die de komende jaren zorg nodig hebben. En daar is niet genoeg geld voor. De andere reden die vaak genoemd wordt, is dat behandelaars de afgelopen jaren te veel ‘onnodige’ zorg gaven. Soms is minder zorg geven beter, zegt de overheid nu. Hoewel er te weinig geld is en er minder behandeld moet worden, garandeert de overheid toch passende zorg voor iedereen. Dat wordt gezegd. En dat lukt, denkt de minister, als zorgverleners nauw samenwerken met cliënten. Dat is iets om over na te denken. Tegelijkertijd laat de praktijk zien dat de toegang tot zorg op dit moment wordt afgebouwd.Hopelijk wordt daar iets aan gedaan door de overheid.

Wat is de rol van luistervaardigheden van zorgverleners? 

Luisteren doen zorgverleners altijd al. Maar de rol van zorgverleners wijzigt in de loop van de tijd steeds. Dat hangt vaak samen met bezuinigingen. Dan ontstaan er 'nieuwe labels', die aanwijzingen bevatten voor zorgverleners. Op dit moment zijn die labels 'passende zorg, samen beslissen en zorg dichtbij cliënten'. De gedachte is dat de behoefte aan zorg vermindert, als cliënten zelf aan het stuur staan en beslissingen nemen over de benodigde zorg. Zorgverleners moeten deze gesprekken in goede banen leiden. Goed kunnen luisteren, is dan hard nodig. Wat cliënten en patiënten zelf belangrijk vinden, is de belangrijkste vraag. De mening van zorgverleners komt daarna pas. Dat is even wennen, want lange tijd was het andersom.

Cliënten houden van luisterende zorgverleners

Uit een analyse van ruim 600.000 waarderingen op Zorgkaart Nederland van de afgelopen vijf jaar, blijkt de patiënt tevreden over het luisterend vermogen van zorgverleners. Men waardeert dit met een gemiddelde van 8,6. Voor luisteren krijgen de zorgverleners in verpleeghuizen een 7.9. Ook de wijkverpleging scoort hoog op luisteren. De mate waarin zij een luisterend oor bieden, verdient daar een 8,8. Dat zijn mooie cijfers voor de luistervaardigheid van zorgverleners. Maar is het dan nog nodig om je luistervaardigheden te verbeteren?

Hoe staat het met jouw luistervaardigheden?

De voorspelling is dat de zorg nog schaarser wordt de komende jaren. En dat heeft gevolgen voor gesprekken met cliënten. Die worden er niet makkelijker op. Ga daarom na of je een goede luisteraar bent in moeilijke gesprekken. Lukt het om, ondanks tijdgebrek, je aandacht bij een gesprek te houden? Durf je vragen te stellen als iets niet duidelijk is?  Krijg je het voor elkaar om grondig te onderzoeken wat de client nodig heeft als er beperkte mogelijkheden zijn?  Als je twijfelt of dit allemaal lukt, maak je luistervaardigheden dan belangrijk. Wacht niet tot je er niet meer uitkomt.

Luister-tips

Maak luisteren belangrijk, daarmee houd je de focus erop. Praat erover met collega zzp'ers, lees een boek over dit onderwerp of volg een training. Mogelijkheden genoeg om werk te maken van luisteren. Wees kritisch als je een cursus wil doen. Vraag je af of een cursus echt iets toevoegt aan jouw luistervaardigheden. Heb je een cursus gevonden, kijk dan hoe deze wordt beoordeeld. Is er duidelijke informatie over de inhoud van de cursus en past dit bij jouw leerbehoeften? Vergelijk cursussen met elkaar. Zoek je 'gratis' aanbod, bekijk dan deze informatie over actief luisteren op het Kennisplein Zorg voor Beter. Geef sowieso  je eigen professionele ontwikkeling vorm.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg