Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Maak gebruik van intervisie

Maak gebruik van intervisie en leer van je werkervaringen

zorgprofessional Oct 07, 2021

Maak gebruik van intervisie. Daar leer je met collega's omgaan met dilemma's en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk. Je vergroot daarmee je deskundigheid in complexe situaties. Ook voldoe je daarmee aan de wettelijke verplichting om te leren van je werkervaringen. Zzp 'ers vroegen ons welke vraagstukken  geschikt zijn voor intervisie. Het korte antwoord is dat alle vragen over het werk geschikt zijn. In dit artikel lichten we het verder toe.

Jouw ervaringskennis is een informatiebron 

Met intervisie kan je dus aan de slag met alle vragen over je werk. Maar ervan leren gaat niet vanzelf.  Je leert het meeste van werkervaringen, als je dat op een doelgerichte en gestructureerde manier doet. En heel belangrijk is dat de professionele ervaringskennis van de deelnemers wordt gebruikt. Daar vind je de oplossingen mee. Professionele ervaringskennis is de som van persoonlijkheid, opleiding en werkervaringen. Denk aan de kennis en vaardigheden uit je opleiding, die je in de praktijk verder hebt ontwikkelt. Daarnaast zijn jouw waarden en normen een onderdeel. Waar je goed in bent en graag doet, draagt ook bij aan jouw ervaringskennis.

Wat heb je aan intervisie?

Bij intervisie gaat om het ontwikkelen van je professionaliteit. Het is een passend leermiddel voor professionals die te maken hebben met dilemma's en problemen. Want dat is een onderdeel van het werk in de zorg en reflectie is dan noodzakelijk. Met intervisie laat je zien dat je professioneel bent;  je durft eigen handelen onder de loep te leggen. De zorg is complex en vraagt om voortdurende bezinning. Dan is intervisie een uitstekend middel om te leren.

Van welke lastige vraagstukken kun je leren?

Leren van incidenten in de zorg. Je kunt veel leren van problemen in de samenwerking en interactie met een cliënt, collega’s of opdrachtgevers. Als daar iets mis gaat is intervisie een mogelijk hulpmiddel. Is er op dit moment een actuele situatie, die voor jou het bespreken waard is? Als je meer wil doen met dit soort vraagstukken lees dan dit artikel.

Leren van grensoverschrijdend gedrag van een collega. Als je daarmee geconfronteerd wordt,  is het van belang om erbij stil te staan. Je kan namelijk veel leren van de 'fouten' van anderen. Of gebruik intervisie voor onderzoek, als een collega zich niet aan haar professionele grenzen hield, toen ze jou verving. In dit artikel lees je er meer over.

Leren van klachten. Ga met intervisie in de leerstand, als je een klacht hebt gekregen van een client.  Zie klachten als bron van informatie. In een gesprek ontstaat een duidelijk beeld over zijn of haar behoefte (die is altijd anders dan je denkt) en je bespreekt samen wat er mogelijk is. Om er nog meer te leren van deze ervaring, ga je ook in gesprek met een collega of in een intervisiegesprek. Lees in dit artikel over omgaan met klachten van cliënten.

Ben je tevreden met jouw werkzaamheden?

Met intervisie kan je ook vraagstukken bespreken die over jouw eigen behoeften gaan.  Denk aan je eigen loopbaanontwikkeling of de ontwikkeling van je bedrijf. Maar ook de behoefte om regelmatig met collega's uit te wisselen kan een reden voor intervisie zijn.

Houd je opdrachten eens tegen het licht. Ben je tevreden met de werkzaamheden die je uitvoert? Zijn er klussen die je graag doet, maar te weinig voor wordt gevraagd? Lees in dit artikel hoe je meer uitdaging in je werkzaamheden kan krijgen.

Leren van het gesprek met collega’s. Gebruik intervisie als je behoefte hebt om regelmatig met collega’s over het werk te kunnen  praten en daar bewust tijd voor wil maken. Dat kan trouwens je ook zelf organiseren.

Lees ook Opleidingsplan | Checklist voor zorgaanbieders: alles op orde? | Melden nieuwe zorgaanbieders

Wij kunnen je op weg helpen bij het zelf organiseren van intervisie. We bieden ook begeleide intervisie. Klik hier voor informatie en/of een telefonisch informatiegesprek.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg