Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Wat doe je als

Wat doe je als de client iets anders nodig heeft dan je dacht?

Dec 14, 2021

Wanneer een client iets anders nodig heeft dan gedacht, ga je daarmee aan de slag. In gesprek met client sta je daarbij stil en onderzoek je wat de client nodig heeft. Waar is meer van nodig of juist minder? Wie of wat horen er ook bij? Zo ziet persoonsgerichte zorg er uit. Ook bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd staat persoonsgerichte zorg op één. Welke ondersteuning geef jij jouw cliënten, vooral als het even anders loopt dan gedacht. Wat doe je als de client iets anders nodig heeft dan je dacht?

Persoonsgerichte zorg, ook als de zorg anders verloopt. Welke vragen heeft de Inspectie?

Wat jij doet met zorg die niet loopt zoals je had verwacht, is precies wat de Inspectie wil weten.  De Inspectie weet ook dat zorg verlenen vaak uitdagend is. Inspecteurs willen als ze bij je langskomen vooral weten hoe je met de client samenwerkt. Heeft de client zelf de regie? Zijn risico’s in beeld en zijn ze vastgelegd? Hoe wordt er overlegd met de cliënt of met zijn naasten? Worden er samen deze keuzes gemaakt?  De antwoorden op deze vragen vinden ze als het goed is in je rapportages. Wil je weten hoe de Inspectie toezicht houdt? Hier lees je hoe zij dat aanpakken. Maar wat wil de cliënt?

Lees ook: Wtza en de Inspectie: wanneer doe je het goed als zzp'er in de zorg?

De cliënt wil vooral dat je luistert en overlegt als er iets anders loopt dan verwacht

Een wijkverpleegkundige komt wekelijks bij meneer van den Berg. De wijkverpleegkundige merkt dat meneer steeds angstiger wordt. Hij komt niet meer tot rust en angsten blijven hem achtervolgen. De situatie verslechtert, doordat meneer last krijgt van allerlei ouderdomskwalen. Ook gaat hij steeds slechter slapen. - fictieve casus.

In deze casus verandert de situatie van de client en moeten er beslissingen genomen worden over de zorg. Dat doe je samen met de cliënten en naasten. En dat is niet altijd eenvoudig. Hoe gaat dat jou af? Zzp'ers geven vaak aan dat samen beslissen best lastig kan zijn. Dat is het geval als de client en naasten niet op een lijn zitten. Wat doe jij dan? Het kan ook zijn dat een probleem ergens anders opgelost moet worden of dat wet- en regelgeving in de weg zit. Wil je er beter in worden en je verdiepen in "samen beslissen"  kijk dan eens hier. Maar er is meer.

Met toegang tot zijn cliëntdossier, help je een cliënt grip te houden

Als het goed is kan de client de voortgangsverslagen bekijken in zijn of haar (online) cliëntdossier. In feite is het een communicatiemiddel tussen jou en de client (en naasten). In het verslag vindt de cliënt de aandachtspunten om over na te denken. Daarmee help je de client om grip te houden op de beslissingen die genomen moeten worden. Wanneer het dan is gelukt om de juiste hulp voor de cliënt te krijgen, kan je rekenen op waardering. En komt de inspectie langs, dan heb je je kwaliteitssysteem op orde en voldoe je aan de Wtza en Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de zorg (Wkkgz)

Lees ook Checklist zorgdossier en cliëntdossier. Wat hoort erin te staan?

Persoonsgerichte zorg geef je meestal niet alleen

Wat doe je als de client iets anders nodig heeft dan je dacht? Persoonsgerichte zorg geef je niet alleen, maar ook met anderen om de cliënten heen. Waar je dan uit komt weet je niet van te voren. Een client met een complexe zorgvraag heeft misschien hulp nodig van een ander soort zorgverlener. Een voorbeeld. Als een client met hersenletsel na revalidatie weer thuis komt, heeft hij of zij gespecialiseerde ondersteuning nodig. En in andere gevallen kan een familie, buren en vrienden iets doen als er meer praktische nodig is. Sta in elk geval stil bij professionele en sociale netwerken en vraag je af wie iets voor de cliënt kan betekenen.

Wil je reageren op dit artikel mail ons dan, we zijn benieuwd.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg