Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Welk eHerkenning niveau heb

Welk eHerkenning niveau heb jij nodig als zzp'er in de zorg?

starten als zzp'er Jan 12, 2022

Wil jij starten als zzp'er in de zorg? Dan heb de plicht om je te melden bij de Inspectie. Om jezelf te kunnen melden heb je een digitale sleutel nodig. Zo'n inlogcode heet eHerkenning. Er zijn verschillende soorten eHerkenning. Welke eHerkenning niveau heb jij nodig als zzp'er in de zorg?

Waar heeft een zzp'er in de zorg eHerkenning voor nodig?

Alle zzp'ers in de zorg worden gezien als zorgaanbieder en vallen onder de meldplicht van de Wtza. Hiermee erken je dat je aan de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz) voldoet. Voordat je start met zorg verlenen als zzp'er in de zorg moet je jezelf inschrijven bij de Inspectie. Dit is verplicht. Nadat je je gemeld hebt ben je te vinden op het Zorgaanbiedersportaal (LRZa)

Wil je je inschrijven als zorgaanbieder? Of wil je jouw gegevens op het Zorgaanbiedersportaal wijzigen? Dan heb je eHerkenning voor zzp nodig om in te kunnen loggen op de website van de overheid. eHerkenning is een veilige manier om in te loggen bij verschillende instanties. Je hebt dus eHerkenning nodig om je in te kunnen schrijven als zzp'er in de zorg.

Lees ook: Inschrijven als nieuwe zzp'er in de zorg? Dit zijn de stappen.

Is eHerkenning verplicht?

eHerkenning is niet verplicht. Het wordt alleen wel steeds ingewikkelder om als ondernemer te kunnen functioneren zónder eHerkenning. Als zzp'er in de zorg mag je geen zorg verlenen als je je niet gemeld hebt bij de Inspectie. Je hebt eHerkenning nodig om je te kunnen melden. Hierdoor word je in wezen gedwongen om eHerkenning aan te vragen. In de wet Digitale Overheid stelt de overheid het gebruik van eHerkenning verplicht tussen overheidsorganisaties onderling. Dit doen ze om privacy te waarborgen. Steeds vaker vragen overheidsorganisaties aan ondernemers om in te loggen met eHerkenning. Sinds december 2021 wordt van alle nieuwe en bestaande zorgaanbieders verlangd dat ze inloggen met eHerkenning als ze zich in willen schrijven of gegevens willen wijzigen.

Wat kost eHerkenning?

De kosten van eHerkenning hangen samen met het beveiligingsniveau wat jij kiest voor jouw digitale sleutel. eHerkenning heeft vier niveaus van betrouwbaarheid. 

  • EH2 kost zo'n € 18 per jaar;
  • EH2+ kost zo'n € 20 per jaar;
  • EH3 kost zo'n € 40 per jaar;
  • EH4 kost zo'n € 45 per jaar.

EH4 is het zwaarste niveau van beveiliging en kost meer tijd en energie om dit te behalen. EH2 is de meest eenvoudige eHerkenning en kost dus minder investering. De kosten van eHerkenning lopen op met het niveau van beveiliging. EH2 vraagt minder investering dan EH4. Als je een hoger niveau aan beveiliging neemt, dan heb je automatisch de lagere niveaus erbij in zitten. Voorbeeld: als je EH3 hebt, dan kun je ook met EH2 en EH2+ niveaus inloggen. Die zijn namelijk lager dan niveau EH3.

Hoe kom je aan eHerkenning?

Een digitale sleutel voor eHerkenning vraag je aan via één van de zes leveranciers die hiertoe gemachtigd zijn. Je doorloopt de stappen in het inschrijfproces en daarna krijg je inlog gegevens voor eHerkenning toegezonden. EH3 is het meest gevraagde niveau door instanties. Het is mogelijk dat er prijsverschillen zitten tussen de leveranciers. Wil je precies weten hoe je eHerkenning aanvraagt? Lees dan eHerkenning aanvragen als zzp'er in de zorg. Hoe doe je dat?

Welke eHerkenning niveau heb jij nodig als zzp'er in de zorg?

De dienstverlener waarbij jij in wil loggen, bepaalt zelf het betrouwbaarheidsniveau van zijn online diensten. Het CIBG behandelt de inschrijvingen voor zorgaanbieders namens de Inspectie. We hebben navraag gedaan bij het CIBG welk beveiligingsniveau voor eHerkenning zzp'ers in de zorg nodig hebben om zich in te kunnen schrijven als zorgaanbieder. Dit blijkt een EH2+ niveau eHerkenning te zijn. Wil je je inschrijven als zorgaanbieder bij de Inspectie, dan heb je eHerkenning EH2+ nodig.

Is EH3 verstandig? 

Als je bij meerdere diensten in moet loggen, is het misschien verstandig om voor niveau EH3 te gaan, zodat je automatisch ook EH2 en EH2+ op orde hebt. Stel bijvoorbeeld dat jij straks ook in moet loggen bij de Belastingdienst, dan is het verstandig om EH3 te hebben. De Belastingdienst vraagt namelijk EH3 als beveiligingsniveau. Het is dus misschien handig om voor dit niveau te gaan, ook al wordt van zzp'ers in de zorg nog niet gevraagd om via eHerkenning in te loggen bij de Belastingdienst. Voor zzp'ers volstaat de DigiD nog tot nu toe, omdat je als privé persoon aan het ondernemen bent. Het inloggen met Digid zou op een gegeven moment kunnen wijzigen in inloggen met eHerkenning, maar zover is het nog niet.

Waar komen de eisen voor zzp'ers vandaan? Eisen vanuit de WKKGZ voor zzp'ers in de zorg

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg