Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Blog van Corina: Uw

Blog van Corina: Uw zorg, mijn winst

blog Jan 10, 2022

Wie zijn de zzp’ers die abonnee zijn bij ZZP-erindezorg.nl? We laten hen graag zelf aan het woord. Hieronder vind je het eerste blog van Corina Blankenstijn, met als titel: 'Uw zorg, mijn winst.’

Ondernemen is streven naar winst

Ondernemen is feitelijk niet meer dan streven naar winst. Zo. Dat is er uit! Ik maak dus winst met zorgen. Zorgen voor lieve, agressieve, kwetsbare, zieke, oude, dierbare, demente, lijdende, beperkte, ondervoede en stervende mensen. Het is dat ik al een stevig bedrijfslogo heb, maar anders zou ik het motto: "Uw zorg, mijn winst", als ondertitel toe kunnen voegen.

Natuurlijk verdeel je 'het ondernemen', onder in diverse vaardigheden. Als starter begin je bij de KvK en bekijk je de checklist. Vervolgens ga je aan de slag om jezelf dé ondernemerseigenschappen aan te leren: gedrevenheid, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, betrouwbaarheid, risico's durven nemen: zo begon ik ook in de zorg.

Vervolgens richtten we een klein groepje van zelfstandigen op. Dat team bestaat nog steeds, werkt nauw samen en dat is nu ook precies wat me, al ruim een decennia lang, zo boeit in de zorg. En waarom ik, nadat ik twee jaar lang zelf zorgbemiddelaar geweest ben, nog steeds bovenop alle wet- en regelgeving zit.

Ondernemer en zorgverlener tegelijk

Als zzp'er in de zorg ben je ondernemer én zorgverlener tegelijk. Met andere woorden: je verleent zorg en zorgt ervoor dat je daarmee je eigen boterham verdient. Je zou nog kunnen overwegen of je voor bepaald beleg kiest, of niet. En zo ja: wil je dan een kadetje kunnen beleggen met AH-pindakaas, of wil je méér, zoals 2 x daags een vers afgebakken baguette met parmaham, of gerookte zalm? Wat je in elk geval wilt als ondernemer is: winst maken. Eigenlijk is dát één van de basiskenmerken van een echte ondernemer. "Je bent ondernemer als je winst verwacht", zegt De Belastingdienst.

Niet alleen starters hebben hulp nodig. Van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel. Of van een brancheorganisatie. Of van de diverse bemiddelaars waarbij zij aangesloten zijn. Juist ervaren zzp’ers in de zorg hebben soms ook even een klankbord nodig. Een antwoord van een zzp-ervaringsdeskundige. Ik denk dat ZZP-erindezorg.nl deze kennis in huis heeft. En dat het mooie aan deze organisatie is dat zij zich ook vooral bezig houdt met de risico’s die ervaren zzp'ers op kunnen lopen. En dat zij zich niet alleen bemoeit met starters in de zorg. Zolang ik daarvan overtuigd ben, wil ik mijn blogs hier schrijven.

Hoe ga jij die winst binnenhalen?

Je kunt je richten op een specialisme. Of op kwaliteit. Héél eerlijk gezegd vind ik dat elke zorgverlener, kwaliteit op de automatisch ingestelde piloot aan moet hebben staan. En dat je, zeker als zzp'er in de zorg, wanneer het even misgaat, of je een black-out het, ook nog een copiloot aan boord moet hebben! Hoe heb je anders ooit je eed afgelegd of belofte gedaan? Toch niet met het idee van: "Ik heb jarenlang hard gezwoegd en heb dat papiertje nu eindelijk binnen. Vanaf nu leun ik achterover en leer ik nooit meer iets bij?!"

Ga je je geld verdienen onder het motto van: "Uw zorg, mijn winst"? Of je nu als zelfstandige opereert of in loondienst werkt: Als je bij voorbaat al de puf en fut hebt opgegeven om ook nog maar iets te willen bijhouden/bijleren, dan denk ik dat je beter voorgoed kunt vertrekken uit de zorg.

Ben je bereid te leren?

In loondienst worden regelmatig cursussen aangereikt (of "opgedrongen", zoals ik op een werkvloer, vaste medewerkers onlangs hoorde zeggen. ). Als zzp'er in de zorg zul je het echt zelf moeten doen. Mocht je dat nu ronduit vervelend en ongezellig vinden, dan had je er niet voor moeten kiezen om je geld als zzp'er in de zorg te willen gaan verdienen.

Hoe doe je dat nou: bijscholen op een leuke manier? Voor degenen die gewoon niet van leren houden en liever zorgen: "Zorg voor gezelligheid. Zoek elkaar op, maak een netwerk, en school gezamenlijk bij." Zó leuk kan dit zijn! Of kijk eens naar dit voorbeeld.

Voor degenen die juist zzp'er in de zorg geworden zijn omdat zij het beter weten en daar de juiste argumenten voor hebben: Jullie gáán al naar diverse congressen, jullie verdiepen je kennis al en hebben die gezelligheid als motivator niet per se nodig. Maar... jullie kunnen wél vertellen waaróm het zo fijn is om als zzp-er in de zorg zelf je bijscholingstraject uit te stippelen! Jullie kunnen degenen met plankenkoorts en examenvrees overtuigen, helpen, begeleiden en bijstaan.

Kies je voor meer kwaliteit?

In loondienst krijg je de keuze voor pakket A of B. Of hebben ze je verplicht in een scholingscarrousel gehangen. Dat super interessante congresbezoek is slechts voor enkele gespecialiseerde medewerkers weggelegd. En toch geven we met z'n allen zorg. Vanuit het hart. Of met een missie. Soms met een duidelijke visie. Vaak ook gewoon om een boterham met beleg. Een vette loonstrook is fijn. En winst uit je onderneming als zzp’er in de zorg ook! Maar zorg dat je er op het gebied van kwaliteit uitspringt.

Kopieer niet klakkeloos protocollen uit 2014 die op de werkplek van je opdrachtgever circuleren. Blijf op de hoogte van (kleine) veranderingen / verbeteringen bijvoorbeeld op het gebied van protocollen. Wéét dat favoriete prikplekken soms wijzigen. Dat oogdruppels soms anders gaan. Of dat er tijd is toegevoegd tussen bepaalde pufjes. Laat ze maar zien dat jij met je "Uw Zorg, mijn winst-onderneming", kosten maakt en investeert in de nieuwste Vilans-protocollen!

Het recept van je zorgonderneming is zo simpel:

  1. Maak winst;
  2. Verlies hierbij vooral de ondernemerseisen van De Belastingdienst niet uit het oog;
  3. Ga voor een kwaliteit.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg