Gratis ZZP webinars
Terug naar het overzicht
eHerkenning nodig bij inschrijving

eHerkenning nodig bij inschrijving als zzp'er in de zorg

zorgaanbieder Jan 03, 2022

Wil jij starten als zzp'er in de zorg of jouw gegevens aanpassen in het Zorgaanbiedersportaal (LRZa)? Let dan op. Sinds december 2021 heb je eHerkenning nodig bij jouw inschrijving als zzp'er in de zorg. In artikel leggen we uit hoe het zit.

Wat is er aan de hand?

  • ZZP'ers in de zorg waren gewend dat zij zich alleen in hoeven te schrijven bij de KvK;
  • Daar is door de Wtza een verplichte inschrijving op het Zorgaanbiedersportaal bijgekomen;
  • Zonder inschrijving op het Zorgaanbiedersportaal mag je niet starten met zorg verlenen;
  • Om jezelf in te kunnen schrijven op het Zorgaanbiedersportaal is eHerkenning nodig;
  • Dit is een nieuwe eis en is in december 2021 ingegaan.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is het beste te vergelijken met DigiD, maar dan voor bedrijven. Het is een persoonlijke, zakelijke inlogcode waarmee jij in beveiligde zakelijke websites van de overheid in kunt loggen. eHerkenning beschermt jou als ondernemer tegen identiteitsfraude. Aan de andere kant weet de overheidsinstantie precies wie inlogt. Hiermee wordt voorkomen dat iemand anders namens jou gevoelige informatie invoert. Met een eHerkenning inlogcode kun je bij meer dan 400 organisaties inloggen en jouw eigen (beveiligde) gegevens bewerken. Om eHerkenning aan te kunnen vragen, moet je ingeschreven staan in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel).

Waarom hebben zzp'ers in de zorg eHerkenning nodig?

Sinds december 2021 kun je je niet meer aanmelden bij het Zorgaanbiedersportaal zonder dat je over eHerkenning inlog gegevens beschikt. Hiermee is er een extra tussenstap ingebouwd voor zzp'ers in de zorg die willen starten. Zij hebben eHerkenning nodig om zich in te kunnen schrijven als nieuwe zorgaanbieder. Aangezien alle zzp'ers in de zorg gezien worden als zorgaanbieder, hebben alle startende zzp'ers in de zorg ook eHerkenning nodig om zich in te kunnen schrijven. Je hebt dus eHerkenning nodig bij inschrijving als zzp'er in de zorg.

TIP: met een eigen eHerkenning kun je ook een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen.

eHerkenning is niet gratis

Wat kost eHerkenning? In tegenstelling tot DigiD is eHerkenning niet gratis. Omdat eHerkenning alleen bedoeld is voor ondernemers, worden er kosten in rekening gebracht. Het uitgeven, beheren en verwerken van eHerkenning brengt kosten met zich mee. Deze worden niet op de samenleving, maar op de ondernemer zelf verhaald.

Er zijn vier betrouwbaarheidsniveaus, deze heten EH2, EH2+, EH3 en EH4. Bij EH2+ zitten de kosten zo rond de € 20 per jaar. Er zijn zes leveranciers die jou een eHerkenning aan kunnen bieden. Het duurt tussen de 0 en enkele dagen voordat jij je eHerkenning ontvangt als je hem aangevraagd hebt.

Een eHerkenning aanvraag starten doe je hier >>

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp-ers in de zorg al? Klik hieronder!
Wtza abonnement voor zzp-ers in de zorg