Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
VIM melding zorg

VIM melding zorg: hoe kun je veilig incidenten melden?

zorgaanbieder Jan 20, 2024

Hoe je een VIM melding of MIC melding in de zorg? Veilig incidenten kunnen melden draagt bij aan leren en verbeteren vanuit de praktijk. Dit komt de kwaliteit van zorg ten goede. Hoe zit het met de VIM melding zorg? Hoe kun je veilig incidenten melden? In dit artikel lees je er alles over.

VIM melding zorg verplicht

Vanuit de kwaliteitswet Wkkgz wordt het melden van incidenten met cliënten verplicht gesteld voor zorgaanbieders. Dat melden dient op een veilige manier te gebeuren. Om die reden is een Veilig Incident Melden (VIM) procedure verplicht. Dit wordt ook wel een MIC melding genoemd; Melding Incident Cliënt. Hoe kun je veilig incidenten melden? Hoe ziet zo'n VIM melding zorg of MIC melding eruit? In dit artikel gaan we in op de verschillende onderdelen van een goede VIM melding of MIC melding. Zodat jij als zzp'er in de zorg aan wet- en regelgeving voldoet.

Wat is een VIM-procedure?

Een VIM-procedure is een werkwijze die beschrijft hoe jij als zorgaanbieder een incident of calamiteit goed af kunt handelen en van kunt leren. Zo'n procedure kan ook een MIC-procedure worden genoemd. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd controleert hoe zorgaanbieders hun VIM-procedure hebben ingericht en of deze in de praktijk zo wordt gebruikt. Een goede VIM procedure of MIC procedure bestaat uit het Melden, Registreren en Analyseren van het incident. In het Wtza abonnement van ZZP-erindezorg.nl is een VIM-procedure voor zzp'ers in de zorg opgenomen. Dit kun je ook zien als een MIC procedure. 

Wie moet aan de VIM-procedure voldoen?

Alle zorgaanbieders, groot en klein, moeten over een VIM-procedure beschikken. Dit geldt dus ook voor alle zzp'ers in de zorg, waaronder cosmetische behandelaars en aanbieders van complementaire of alternatieve geneeswijzen. De Wtza maakte op 1 januari 2022 van iedere zzp'er in de zorg een zorgaanbieder. Een VIM-melding of MIC-melding is voor intern gebruik binnen jouw eigen onderneming en heeft als doel om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Waar staat de 'Veilig' voor in VIM?

Hoe kun je veilig incidenten melden? Het woord 'veilig' binnen Veilig Incidenten Melden (VIM) heeft betrekking op de werkcultuur. Als je wil kunnen leren en verbeteren van fouten, is een open cultuur met onderling vertrouwen tussen medewerkers noodzakelijk. Aangezien er binnen jouw zorgaanbieder slechts één persoon werkzaam is - jijzelf - is het woord 'veilig' niet echt van toepassing. Jij kunt zelf leren van je werkervaringen en daarmee voldoen aan de wet. Daarmee is Melding Incident Cliënt (MIC) misschien wel een passender naam voor een incident registratie door zzp'ers in de zorg.

Wanneer is iets een Incident?

Wanneer is iets een Incident binnen Veilig Incidenten Melden (VIM)? In de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) wordt er een verschil gemaakt tussen een incident en een calamiteit. Een incident wordt gezien als “een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.” Anders gezegd is een incident een onverwacht moment waarop er schade had kunnen ontstaan of is ontstaan voor de client. Het gaat dus over daadwerkelijke ongelukken en bijna-ongelukken. Het is goed voor te stellen dat daar lering uit te trekken valt.

Voorbeelden van (bijna) incidenten

  • Agressie en/of geweld
  • Ongewenst gedrag
  • Onveilige situatie
  • Stoten, knellen en/of botsen
  • Vallen en/of ongeval
  • Gebeurtenis met apparatuur en/of hulpmiddelen
  • Inname gevaarlijke stoffen
  • Medicatiefout
  • Verbranden
  • Vermissing
  • Verslikken en/of stikken

Wanneer een incident ernstige gevolgen heeft voor de client, zoals letsel of de dood, spreken we over een calamiteit. Een calamiteit moet je melden bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd.

VIM melding zorg draagt bij aan jouw zorgondernemerschap

Een fout maken en vervolgens investeren op het verbeteren van jouw werkwijze. Daar is waar een goede incident registratie over gaat. Zo'n houding laat zien dat je een ondernemende professional bent en juist dat draagt bij aan het bewijzen van jouw zorgondernemerschap naar zowel de Inspectie als.. de Belastingdienst. Want zegt nou zelf; was het bij loondienst niet zo dat je als medewerker een melding deed en het daarna in een groot zwart gat verdween? Als zzp'er in de zorg wil je je graag onderscheiden van collega's in loondienst en 

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg