Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Heb je een website

Heb je een website nodig als zzp in de zorg?

ib-ondernemer zorgaanbieder Jun 10, 2022

Heb je een website nodig als zzp'er in de zorg? Veel zzp'ers in de zorg zien de noodzaak er niet van in omdat ze voldoende opdrachten hebben. Is dat een goed argument? Of speelt er meer? In dit artikel gaan wij in op de nut en noodzaak van een eigen website. 

'Ja maar ik heb toch voldoende werk'

In de discussie over wel of niet een eigen website als zzp'er in de zorg komt dit argument vrijwel onmiddellijk naar boven. Veel zorgprofessionals redeneren dat het nut van een site vooral gaat over het vinden van opdrachten. Nu de krapte op de arbeidsmarkt groot is, is er veel werk. Opdrachten genoeg, dus geen website nodig. Toch? Nou, nee. De functie van een website gaat veel verder dan het vinden van opdrachten. In dit artikel lees je de redenen waarom een eigen website toch van belang is, ook al heb je voldoende werk.

Ondernemers worden gevonden op internet

Internet is inmiddels zo'n gangbaar medium geworden, dat verwacht mag worden dat ondernemers daarop vindbaar zijn. Want zeg nou zelf, waar start jij je zoektocht naar een goede stukadoor? Jouw klanten zoeken op dezelfde manier naar jou: online. Niet alleen jouw klanten, maar ook de Belastingdienst kijkt of jij online vindbaar bent. Zichtbaar zijn is logisch voor ondernemers en ook reclame maken hoort daarbij. Het nut van een website is in dit geval aantonen dat je ondernemend bezig bent. Het onderstreept de eisen van IB-ondernemerschap. Daarnaast biedt een website de mogelijkheid om een e-mail te versturen via de domeinnaam van jouw website. Dit maakt een professionelere indruk dan een e-mail versturen vanuit jouw privé mailadres.

Lees ook: Belastingdienst ondernemer eisen voor zzp: de 10 op een rij

Zorgaanbieders dienen transparant te werken

Naast ondernemer, word je ook gezien als 'solistisch werkende zorgaanbieder'. De meldplicht vanuit de Wet toelating zorgaanbieders (Wtza) dwingt ook zzp'ers in de zorg zich kenbaar te maken. ZZP'ers in de zorg worden sinds 1 januari 2022 allemaal gezien als 'zorgaanbieder'. Of je eigen cliënten hebt of als onderaannemer werkt maakt hierbij niet uit. Transparantie voor cliënten is de bedoeling vanuit de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) als je kijkt naar een openbaar register zoals het Zorgaanbiedersportaal. Daar kun jij zelf ook iets aan bijdragen. Met behulp van een eigen website werk jij ook zelf mee aan die transparantie en bied jij jouw opdrachtgevers informatie over jezelf.

Is vermelding van een klachtenregeling op jouw website verplicht?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft als doel dat cliënten en patiënten kunnen vertrouwen op goede zorg en een goede, snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten en geschillen. Hoe jij de afhandeling van klachten laagdrempelig afhandelt is aan jou. Op jouw website vermelden dat je een klachtenregeling hebt is uiteraard één van de manieren waarop jij de mogelijkheid om te kunnen klagen kenbaar kunt maken. Formeel gezien is zo'n vermelding niet verplicht, maar we bevelen dit wel aan.

Hoe ga jij om met privacy?

Als zorgaanbieder en zorgverlener heb jij te maken met persoonsgegevens. Veel zzp'ers in de zorg hebben vanuit hun werk te maken met het bewaren, gebruiken of delen van persoonlijke informatie van anderen. Volgens de privacywetgeving ben je verplicht om jouw klanten hierover te informeren. Eén van de manieren waarop je dat kunt doen is via een online privacyverklaring of privacy statement. Op die manier draag je bij een goede en begrijpelijke informatie voor jouw klanten op het gebied van privacy. Een eigen website is een prima middel om te voldoen aan privacy wetgeving door te verwijzen naar een privacy verklaring.

Website tips voor de zzp'er in de zorg?

Wat ZZP-erindezorg.nl betreft zijn er voldoende redenen om een eigen website te organiseren. Het draagt bij aan jouw status als ondernemer en daarnaast onderstreept het jouw bereidheid om als zorgaanbieder gezien te worden. Je kunt aan de AVG voldoen met behulp van een website. Daar bovenop zijn er nog een aantal andere mogelijkheden die een eigen website biedt.

  • Je laat zien dat je investeert in jouw bedrijf, met uitgaven aan een huisstijl, logo en website;
  • Waar sta jij voor als zorgaanbieder? Je kunt jouw missie en visie verwoorden via een website;
  • Met een website kun je laten zien bij welke organisaties je aangesloten bent en verwijzen naar het Zorgaanbiedersportaal;
  • Je kunt jouw CV verwoorden via een website en die pagina doorsturen naar potentiële opdrachtgevers en intermediairs.

Wat ons betreft zijn er voldoende redenen om een eigen site te overwegen. Vragen hierover? Stel ze hier >>

Lees ook: Jouw profiel op Zorgaanbiedersportaal opzoeken en delen is eenvoudig

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg