Gratis webinars
Word direct abonnee
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Hoe toon je aan

Hoe toon je aan dat je aan de Wkkgz voldoet?

zorgaanbieder May 19, 2022

Steeds meer zzp'ers in de zorg worden zich bewust van het moeten voldoen aan wet- en regelgeving. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de meldplicht van de Wtza. Eenmaal aangemeld, is het belangrijk dat je laat zien dat je aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) voldoet. Maar hoe toon je aan dat je aan de Wkkgz voldoet?

Wat is de bedoeling van de Wkkgz?

Hoe dwing je veilige en goede zorg af in de praktijk? Op deze vraag is de kwaliteitswet Wkkgz het antwoord. De bedoeling van de Wkkgz is om zorgaanbieders te verplichten om goede en veilige zorg te bieden in de praktijk. De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders zoals zzp'ers in de zorg "hun eigen kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren" - IGJ. Dit is taal die jou aan moet zetten om je op een bepaalde manier te gedragen in de praktijk.

"Goede zorg leveren is wat u voor ogen heeft als zorg- en jeugdhulpaanbieder: dat is immers de reden dat u hieraan bent begonnen. Om dit te (blijven) leveren is het essentieel dat u een lerende zorgprofessional bent en dat u een kwaliteitssysteem opstelt en inricht." - IGJ. Een lerende houding is de basis van goede en veilige zorg. Hoe toon je aan dat je een lerende professional bent?

Lees ook: Hoe voldoe je aan de Wkkgz?

Kwaliteitsverbetering is een beweging, geen vinklijstje

We spreken veel zzp'ers in de zorg die hopen dat zij via een lidmaatschap, abonnement, certificaat, keurmerk of verzekering in één keer 'voldoen aan de Wkkgz'. Dit is onmogelijk, omdat kwaliteit van zorg iets is van iedere dag. Het is iets waar je je elke dag op concentreert en waarbij je iedere dag wel weer iets nieuws leert. Als zzp'ers in de zorg eenmaal aan de slag zijn met hun eigen kwaliteitssysteem dan krijgen ze er lol in, maar uiteraard is het wel eerst even wennen. Daarnaast zijn er ook partijen die een andere boodschap vertellen over de Wkkgz en dat maakt het soms verwarrend. Zij stellen dat je 'klaar' bent als je een lidmaatschap, abonnement, certificaat of keurmerk hebt. Alsof de Wkkgz een wet is die je met een vinklijstje op orde kunt maken. Dit is niet het geval.

Lees ook: Waarom vertelt jouw dienstverlener dat de Wtza wel meevalt?

Hoe toon je aan dat je aan de Wkkgz voldoet?

Als je wil laten zien dat je aan de Wkkgz voldoet, dan moet je laten zien dat je een lerende professional bent. Maar hoe doe je dat? In de praktijk komt de Wkkgz neer op twee onderdelen. Hoe jij je gedraagt en wat je hebt beschreven.

Hoe gedraag jij je in de praktijk?

Het is belangrijk dat je laat zien dat jij je als lerende zorgprofessional opstelt. Hoe doe je dat?

  • Je hebt een pro-actieve houding. Je bent feedback vragend en op zoek naar hoe je overkomt bij klanten;
  • Jouw reactieve houding laat zien dat je feedback incasseert en goed om weet te gaan met kritiek en klachten;
  • Je kent en werkt aantoonbaar volgens de beroepsnorm en de richtlijnen / protocollen van je vak;
  • Via jouw incident registratie laat je zien dat je oog hebt voor onveilige situaties en niet kundige collega’s;

Wat je hebt beschreven in jouw kwaliteitssysteem

Hoe laat jij zien dat je de basis van jouw bedrijf aantoonbaar op orde hebt?

  • Jouw manier van werken staat beschreven in een kwaliteitssysteem, bijvoorbeeld die van ZZP-erindezorg.nl;
  • In jouw kwaliteitssysteem heb jij beschreven waar jouw onderneming voor staat en welke opdrachten je accepteert;
  • Je registreer incidenten en handelt deze af, waarbij je rekening houdt met de privacy van de client;
  • Bij jouw activiteiten horen bepaalde risico's. Je brengt deze in kaart en maakt de risico's zo klein mogelijk;
  • Grote incidenten, geweld en calamiteiten meld je bij de Inspectie. Dit geldt ook voor disfunctionerende zorgverleners;
  • Je volgt de meldcode huiselijk geweld of kindermishandeling en de leidraad veilige zorgrelatie;
  • Je kunt laten zien dat je op kwaliteits- en veiligheidscontroles let bij de apparatuur die je gebruikt;
  • Een goede en zorgvuldige afhandeling van klachten is jouw verantwoordelijkheid als zorgaanbieder;
  • Zorg dat je over een klachtenregeling, een klachtenfunctionaris en aansluiting op een Geschilleninstantie beschikt.

Hoe toon je aan dat je aan de Wkkgz voldoet? De dienstverlening van ZZP-erindezorg.nl is erop ingericht dat jij kunt voldoen aan de Wkkgz. Een abonnement afsluiten doe je hier >>

Lees ook: Wat is de bedoeling van een kwaliteitssysteem?

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp-ers in de zorg al? Klik hieronder!
Wtza abonnement voor zzp-ers in de zorg