Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Onderzoek: vertrek vaste zorgmedewerker

Onderzoek: vertrek vaste zorgmedewerker kost € 41.000 per persoon

arbeidsmarkt Nov 20, 2023

Uitstroom van vaste medewerkers kost zorgorganisaties heel veel geld. Terwijl zij zich concentreren op een alternatief voor zzp, zit de grootste kostenpost heel ergens anders. Onderzoek laat zien dat het vertrek van een vaste zorgmedewerker gemiddeld zo'n € 41.000 per persoon kost.

Vertrek één vaste zorgmedewerker kost € 41.000

Terwijl zorgbestuurders druk zijn met het verleiden van de zzp'er om weer in dienst te komen, blijkt dat er veel zorggeld verloren gaat aan de uitstroom van eigen zorgmedewerkers. Al langer is de vraag waar de aanpak op de massale uitstroom blijft. Nu valt er voor het eerst iets te zeggen over wat die uitstroom kost. Diverse onderzoeken laten zien dat de kosten van verloop gemiddeld 75% van een bruto jaarsalaris in beslag neemt, zo stelt adviesbureau Porres. Voor de zorg komt dat neer op bijna € 41.000 per individu als iemand het vaste dienstverband verlaat. Deze kosten bestaan onder meer uit het werven van een nieuwe kandidaat, de inzet van externe recruiters, de onboarding van een nieuwe medewerker, het proces van inwerken op de werkvloer en het (tijdelijke) verlies van kennis, ervaring en productiviteit door het vertrek van de oud-medewerker. Op dit moment verlaten iedere maand tienduizenden zorgmedewerkers vroegtijdig en definitief hun vaste dienstverband. Bij € 41.000 aan kosten komt het verlies aan zorggeld door uitstroom daarmee op bijna een miljard per maand (!).

Geen dialoog met eigen medewerkers

Het valt op dat externe partijen voor zorgorganisaties noodzakelijk zijn om het echte gesprek te hebben met eigen medewerkers. Zo is er stichting 'Het Potentieel Pakken' die met zorgmedewerkers in overleg gaat over uitbreiding van contracturen. Zorgmedewerkers krijgen vaak een te klein contract aangeboden en werkgevers veroorzaken hiermee hun eigen uitstroom. Nu is adviesbureau Porres een nieuw voorbeeld dat probeert werkgevers in de zorg aan te zetten tot een goed gesprek. Zij onderscheiden zich door 'aandacht te geven aan zorgmedewerkers, door ze uitgebreid te spreken en naar ze te luisteren.' Het bureau brengt de medewerkersreis (employee journey) in kaart, van sollicitatieprocedure tot uitdiensttreding. Zij concluderen dat zorgmedewerkers de zorg verlaten ondanks een goed gevoel. Dat heeft alles te maken met wat de werkgever níet doet.

Onderzoekers: leer en verbeter via eigen medewerker

Goed personeel behouden is een veel betere strategie dan opnieuw werven, zo stellen de onderzoekers. Het gaat vaak om heel simpele verbeterpunten met grote impact. "Denk aan het creëren van een veilige parkeerplek voor de nachtverpleging, een kleine aanpassing in een rooster of de mogelijkheid om gezamenlijk verantwoordelijk te worden voor het vervullen van diensten." In de praktijk blijken zorgmedewerkers ontslag te nemen omdat zij knel zitten. Dit komt ook terug in ons eigen landelijk onderzoek naar het waarom zorgmedewerkers zzp'er worden. In het geval van ex-medewerkers komt het geregeld voor dat vertrokken medewerkers ‘opzegspijt’ hebben en best wel terug zouden willen keren. Organisaties staan echter niet meer in contact met ex-zorgmedewerkers en stellen deze vraag dan ook niet. Door het gesprek met zorgmedewerkers aan te gaan in organisaties is verloop voorkomen, verzuim gedaald en hebben oud-medewerkers zich weer gemeld.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg