Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Ongeschreven regels van zzp'ers

Ongeschreven regels van zzp'ers: een passende jas of knellend korset?

ib-ondernemer zorgaanbieder zorgprofessional Dec 23, 2022

Ongeschreven regels maken zzp'ers zelf en komen voort uit hun ervaringen in de zorg. De vraag is of de ongeschreven regels werken als een passende jas of knellend korset. Maak eens een lijst met regels of gewoonten die jij jezelf oplegt. En vraag je dan af welke 'ongeschreven regels' nuttig zijn voor jouw zorgonderneming en welke je kunt schrappen. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Wat zijn (on)geschreven regels?

In het woordenboek staat dat een (on)geschreven regel een gewoonte of overtuiging is, die voorschrijft waar je je aan moet houden in het leven. Mensen volgen die regels automatisch. Tegelijkertijd zijn ze ook vrij makkelijk te benoemen, als je er even over nadenkt. Met sommige ongeschreven regels doe je precies wat je belangrijk vindt en andere beperken je. Vraag je daarom regelmatig af welke ongeschreven regels nuttig zijn en welke je kunt schrappen.

Voorbeelden van ongeschreven regels van zzp'ers

Hieronder enkele willekeurige voorbeelden van ongeschreven regels van zzp'ers, die positief of negatief ervaren worden.

  • Ik neem iedere opdracht aan, als het even kan;
  • Als een client mijn aandacht vraagt als ik vertrek, geef ik die aandacht nog even;
  • De grens voor het aantal werkuren is heilig voor me;
  • Ik ben heel nieuwsgierig, dus als ik iets kan leren van werkervaringen, doe ik dat;
  • Over missers in mijn zorgonderneming praat ik niet met anderen;
  • Ziek zijn kan ik niet me niet veroorloven, dus werk ik door zolang het kan.

Sluiten jouw ongeschreven regels aan bij jouw doelen? 

Een gewenste regel voor de ene zzp'er, kan ongewenst zijn voor een ander. Dat hangt helemaal af van doelen van je zorgonderneming en je persoonlijke omstandigheden. Die bepalen welke regels passend zijn en welke niet. Waar vinden we 'ongeschreven regels' bij zzp'ers in de zorg? Ze komen veel voor in de manier waarop zzp'ers samenwerken met cliënten en opdrachtgevers. Daar zien we veel nuttige, maar ook beperkende regels. Bij het bepalen van tarieven, omgaan met werkuren en het organiseren van de eigen persoonlijke ontwikkeling komen ook veel ongeschreven regels voor. Het gaat om regels die niet zijn vastgelegd, maar wel worden gebruikt in de praktijk. 'Cliënten gaan altijd voor' of ' Als ik een opdracht kan krijgen, zeg ik altijd ja'. Herkenbaar? Of heb je juist hele andere regels die je jezelf oplegt? Ga vooral op zoek.

Spoor je eigen ongeschreven regels op: leg vast of schrap 

Spoor jouw ongeschreven regels als zzp'er op om ze bewuster te gebruiken. Houd jezelf eens een spiegel voor en schrijf je ze op.

  • Pak een stuk papier en maak een lijst van minstens 15 ongeschreven regels waar je aan moet voldoen van jezelf. Begin iedere zin met: Een ongeschreven regel van mij is (vul vijftien keer in). Als ze hebt, zet dan achter iedere regel 'gewenst' of 'ongewenst'. Daarmee haal je de ongeschreven regels eruit die je helpen in je bedrijf en schrap je regels waar je vanaf wil.
  • Werk doelgericht met regels en zet ze in je jaarplan of meerjarenplan.
  • Evalueer je eigen ongeschreven regels ieder jaar en vraag je af of ze nog passend voor je zijn.  De werkwijze van een zelfevaluatie en een format daarvoor zijn onderdeel van  het kwaliteitssysteem van ZZP-erindezorg.nl.

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg