Nu aansluiten
Terug naar het overzicht
Inschrijven nieuwsbrief
Een kwaliteitssysteem en klachtenregeling

Een kwaliteitssysteem en klachtenregeling horen bij elkaar

zorgaanbieder Dec 23, 2021

Veel zzp'ers in de zorg zijn gewend dat zij een aansluiting op een 'klachtenregeling' hebben en dat zij daarmee aan de eisen voldoen. Dit is niet het geval. Een klachtenregeling moet onderdeel uitmaken van jouw eigen kwaliteitssysteem. De twee zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Een kwaliteitssysteem en klachtenregeling horen bij elkaar. Hoe zit dat?

De Inspectie: 'wees een lerende zorgprofessional'

Als zzp'er in de zorg heb je de plicht om je niet alleen als zorgverlener, maar ook als zorgaanbieder op te stellen. Hier hoort een lerende houding bij die leidt tot goede en veilige zorg. De kwaliteitscheck vanuit de Inspectie stelt: "Om goede en veilige zorg te blijven leveren is het essentieel dat u een lerende zorgprofessional of organisatie bent en dat u een kwaliteitssysteem opstelt en inricht." De eis van een eigen kwaliteitssysteem wordt hier bevestigd. Deze eis komt uit de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de zorg (Wkkgz). Het is de taak van ZZP-erindezorg.nl om zzp'ers in de zorg te ondersteunen om aan de wet te voldoen. Om die reden hebben we een uniek kwaliteitssysteem ontwikkeld voor zzp'ers in de zorg.

Waar komen de eisen voor zzp'ers vandaan? WKKGZ eisen voor zzp'ers in de zorg

Van klachten hoor je te leren

Eén van de manieren waarop je kunt leren, is via feedback. Als feedback heel kritisch wordt, kan dit een klacht worden. Het goed afhandelen van een klacht is belangrijk, maar de stappen vóór een klacht zijn ook van belang. Je kunt niet stellen dat je met een abonnement op een klachtenregeling voor zzp'ers in de zorg voldoet aan wet- en regelgeving. Je hebt namelijk zelf ook een rol te vervullen als het op klagen aankomt. De bedoeling is namelijk dat jij als zzp'er aan goede klachtenafhandeling doet en dat je leert en verbetert. Een klachtenregeling was ook al ook al een vereiste van de wkkgz. Klachten worden dus al langer gezien als momenten waarop je kunt leren. Maar het is niet het enige moment dat je ergens van kunt leren.

Lees ook: Leer van je werkervaringen en voldoe daarmee aan de wet

Door te leren kun je verbeteren

Als je voortdurend om je heen kijkt naar wat beter kan, vind je vanzelf iets waarin je kunt verbeteren. Door te leren, kun je verbeteren. Dit is ook voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd een centraal thema. Het goed omgaan met klachten is een manier waarop je kunt leren van jouw fouten en kunt verbeteren voor de toekomst. Daar houdt het alleen niet op. Je kunt ook leren door risico's in kaart te brengen voor jezelf. Of door de mening van de cliënt actief op te halen. Ook kun je leren via intervisie en dit is de reden waarom ook dit een eis is.

Lees ook: Je voldoet niet aan de Wtza en Wkkgz met alleen een klachtenregeling

Leren en verbeteren doe je via een kwaliteitssysteem

Een kwaliteitssysteem en klachtenregeling horen bij elkaar. Het is niet zo dat je klaar bent als je een klachtenregeling hebt. Daarmee ga je namelijk voorbij aan jouw taak om te leren en te verbeteren. Met de komst van de Wtza wordt de zzp'er in de zorg gewezen op het belang van een kwaliteitssysteem. Waarom dit is zo'n systeem nodig? Omdat leren en verbeteren via een kwaliteitssysteem wordt georganiseerd. Je kunt een klachtenregeling dus niet los zien van een kwaliteitssysteem. Ze horen bij elkaar.

Lees ook: Is het Wtza abonnement af te nemen zonder klachtenregeling?

Dit is een artikel van ZZP-erindezorg.nl

Ken jij hét service abonnement voor zzp'ers in de zorg al?
Wtza abonnement voor zzp'ers in de zorg